На минулому тижні до редакції юридичної клініки надійшло чимало запитань

08.11.2019 / 12:40

На минулому тижні до редакції юридичної клініки надійшло чимало запитань від громадян, що цікавляться питаннями перепланування нерухомості. Тож, в яких випадках українці можуть перебудовувати свої приміщення без дозволів, а в яких він вкрай необхідний розбиралися наші юристи.
Правилами утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затвердженими Наказом Держжитлокомунгоспу України від 17.05.2005 №76 визначено, що до елементів перепланування жилих приміщень належать: перенесення і розбирання перегородок, перенесення і влаштування дверних прорізів, улаштування і переустаткування тамбурів, прибудова балконів на рівні перших поверхів багатоповерхових будинків.
При цьому, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 №406 роботи з переобладнання та перепланування жилого будинку і жилого приміщення, а також нежилого будинку, будівлі, споруди, приміщення в них, виконання яких не передбачає втручання в огороджувальні та несучі конструкції та/або інженерні системи загального користування щодо об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з незначними (СС1), з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками внесені до переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об'єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію.
Таким чином, якщо внаслідок робіт по переплануванню квартири або іншого приміщення не відбулось втручання в огороджувальні або несучі конструкції чи інженерні мережі будівлі, жодних дозволів на такі роботи отримувати не треба. Як правило на практиці до такого типу робіт відноситься об’єднання санітарних вузлів в одне приміщення (або навпаки – їх розділення перегородкою), прорізання проходів в міжкімнатних перегородках, об’єднання житлових приміщень без втручання у несучі конструкції будівлі тощо.
У разі необхідності робіт, пов’язаних з втручанням в несучі конструкції або інженерні системи будівлі (наприклад, демонтаж зовнішніх стін для об’єднання жилих кімнат з балконом чи лоджією, перенесення систем опалювання, переобладнання або демонтаж елементів вентиляційної системи, демонтаж, в тому числі частковий, міжповерхових перекриттів тощо) законодавство зобов’язує власника відповідного приміщення отримати дозвіл на виконання таких робіт.
Отримання дозволу відбувається у декілька етапів.
Спочатку необхідно виготовити технічний паспорт приміщення. В разі наявності у власника технічного паспорту, який було виготовлено раніше, такий паспорт може бути використаний якщо з моменту його виготовлення у приміщенні не проводилось суттєвих ремонтно-будівельних робіт. Якщо такі роботи мали місце, необхідно виготовити новий технічний паспорт, в якому буде відображено внесені зміни та поточні технічні характеристики приміщення.
Для виготовлення технічного паспорту необхідно звернутись до державного бюро технічної інвентаризації або до приватної компанії, яка має сертифікованих спеціалістів у сфері технічної інвентаризації об’єктів нерухомого майна.
Після виготовлення технічного паспорту приміщення необхідно звернутись до сертифікованого фахівця-архітектора або проектної організації, які мають виготовити проект перепланування приміщення. Для розробки проекту, що передбачає втручання в інженерні мережі будівлі, попередньо необхідно отримати технічні умови від компаній, які здійснюють експлуатацію та обслуговування відповідних мереж.
Після виготовлення проектної документації на перепланування приміщення така документація, разом з пакетом інших документів, до якого входять технічний паспорт, правовстановлюючі документи на приміщення, копії паспортів власників та інші документи, в залежності від типу та особливостей конкретного приміщення, подаються в Центр надання адміністративних послуг за місцем знаходження приміщення, де заповнюється декларація на отримання дозволу щодо проведення перепланування нерухомості.
По завершенні будівельних робіт з реконструкції приміщення власник має знову звернутись до Центру з надання адміністративних послуг для прийняття приміщення в експлуатацію. Прийняття в експлуатацію здійснюється спеціальною комісією, за результатами роботи якої складається відповідний акт. Після завершення процедури прийняття приміщення в експлуатацію виготовляється новий технічний паспорт.
Іван Зєваков, адвокат